יום חמישי, 27 במאי 2010

Denali National Park

הפרק הבא של הטיול שלנו באלסקה היה הפארק הלאומי Denali. הפארק עצום! יש בו אלפי חיות, כביש אחד לא סלול, ואת ההר הגבוה ביותר באמריקה הצפונית: Mount McKinley (כמעט 6200 מטר גובה). בילינו בפארק שלושה ימים פשוט מדהימים.

הפארק הזה ייחודי גם בכך שאין בו מסלולי טיול מוגדרים. בכל מקום שרוצים אפשר לרדת מהכביש ולהתחיל ללכת. בהתאם, הוראות הבטיחות של הפארק מגדירות היטב מה צריך לעשות אם נתקלים בחיות מסוגים שונים... כל מה שצריך לדעת זה את ההוראות ואיזה חיה זו, כך שצריך לדעת להבדיל, למשל, בין דב גריזלי ודב שחור (הגריזלי יכולים להיות שחורים, והשחורים לפעמים חומים, אז זה לא טריוויאלי). באופן כללי, כללי הבטיחות מורים לשמור על מרחק של 25 מטרים מכל חיה שהיא, חוץ מהדובים, מהם צריך לשמור על מרחק של 300 מטר לפחות.

מתוך ההוראות יש שלוש הוראות מיוחדות - מה עושים אם דב או מוס מבחין בך ומתחיל לבוא לכיוונך או לתקוף?
אז ככה:
אם זה דב גריזלי - אסור לברוח! רוב הסיכויים שזוהי תקיפת סרק והדוב יסתובב וילך אחרי שהוא יגיע כמעט עד אליך, יעמוד על שתיים וירחרח באויר. אם עוד לא התעלפת מהפחד, צריך לעמוד במקום ולדבר אל הדוב בקול רם תוך כדי נפנוף בידיים מעל לראש (בנסיון נואש להיראות גדולים כמוהו). אם זוהי לא תקיפת סרק והדב אכן תוקף, צריך להתגלגל לכדור ולעשות את עצמך מת. אם גם זה לא עוזר והדב ממשיך לתקוף - או אז נלחמים חזרה.
אם זה דב שחור - אסור לברוח וצריך לתקוף חזרה מיד! דובים שחורים לא משחקים משחקים ואם הם באים אליך הם מתכוונים לאכול אותך.
אם זה מוס - לברוח ומהר! רצוי לרוץ בין עצים ובזיגזג, כי למוס קשה לתמרן. עכשיו עונת ההמלטות, וכל מי שפגשנו שנתקל במוס תוך טיול ברגל הותקף על ידו ונאלץ לברוח.

מן הסתם פחדנו פחד מוות להסתובב בפארק אחרי שינון הוראות הבטיחות, אבל למזלנו לא נתקלנו במוס (רק צפינו בהם מהרכב) והדובים שראינו לא התעניינו בנו במיוחד. אני יצאתי מרוצה, אבל אמיר דווקא היה שמח להוסיף איזה סיפור בריחה לרקורד שלו...

הר מקינלי בכל תפארתו:
ארנב שלג (Snowshoe Hare) - בחורף הוא מתכסה כולו בפרווה לבנה, בקיץ הוא חום:
דובי גריזלי (ממש מקרוב!):
טביעות כף רגל של הדוב מהתמונה הקודמת:
סתם ציפור:
הציפור הלאומית של אלסקה (Willow Ptarmigan) - ממש כמו הארנב, בחורף היא משנה את צבעה ללבן!
סנאי ארקטי (Arctic ground squirrel) - ישן במשך כל החורף (ישן ממש, לא כמו הדובים שמתעוררים כמה פעמים במהלך החורף, ואפילו ממליטים בחורף).
איילים (Caribu):
שועל אדום:
כבשים (Dall Sheep):
הפרח האהוב עליהן:
קצת נוף:

עוד דבר שמייחד את הפארק (לא חסר) הוא שזהו הפארק היחיד שמשתמש במזחלות כלבים בחורף לצורכי ניהולו השוטף. ריינג'רים במשרה מלאה מגדלים כשלושים כלבי מזחלות בשטח הפארק ומאמנים אותם.

צפינו בהדגמה קצרה, ולגמרי השתכנענו שהכלבים האלה אוהבים את מה שהם עושים. קודם כל, הם מאד מטופחים וזוכים להמון אהבה. מרבית עובדי הפארק "מאמצים" כלב ובאים לבקר אותו כמה פעמים בשבוע ולצאת איתו לטיולים. חוצמזה, בהדגמה שראינו זכו רק חמישה כלבים להשתתף, אבל המהומה שכל הכלבים הקימו כשהחלו לרתום כלבים למזחלת היתה אדירה - כולם רצו גם! איך שסיימו לרתום את המזחלת הם השתתקו.


כל כלב יכול לסחוב כ-150 פאונד (משקלו של אדם ממוצע), וכמו שאמרתי, הם בשיא ההתלהבות כשהם יודעים שהם הולכים "לעבוד", ולכן מרימים אותם מהרצועה בדרך מהמלונה למזחלת, כדי שלא יסחבו את הריינג'ר שאיתם.
בפעולה! (בלי שלג)
בסוף ההדגמה אפשרו לנו להסתובב בין המלונות וללטף את כולם...


אחרי הפארק המדהים הזה נסענו חזרה לאנקורג' העיר הגדולה. על זה ועוד - בפעם הבאה.
Print Friendly and PDF

אין תגובות: