יום רביעי, 10 בספטמבר 2008

סוף לשומרי העצים?

מלחמה של שנתיים הסתיימה היום. קבוצה של אנשים אוהבי עצים ומלחמות אבודות התיישבו לפני כ-20 חודשים על המדרכה הצמודה ל-Haas כדי להגן על 44 עצי אלון שהאוניברסיטה החליטה לכרות. העצים נשתלו בשטח האוניברסיטה ב-1923 בשטח הצמוד לאצטדיון של ה-Bears, במטרה אחת - לשפר את הנוף. לפני כשנתיים החליטה האוניברסיטה להרחיב את מתקני הספורט של האצטדיון בשטח הזה, וכך הוחלט לכרות את העצים שכרגע מאכלסים את השטח. אף אחד לא ציפה שהדבר יקח שנתיים ויעלה לאוניברסיטה כמה מאות אלפי דולרים...

שומרי העצים (Tree Sitters) של ברקלי נראים כמו הומלסים, אבל הם פשוט אנשים שעברו לגור על המדרכה ליד העצים עליהם הם שומרים. בימים בהם סכנת הכריתה ממשית, הם ישנים על העצים עצמם, על רמפות שהם הקימו בין הענפים. ביומיום הם שוהים על המדרכה, מציירים כרזות ומטיפים לכל מי שרק רוצה לשמוע.

ה- Tree Sitter הראשון היה ניו זילנדי ב-1970, ואחריו היו עוד רבים וטובים, אך המאבק של ה-Tree Sitters של ברקלי הוא הארוך ביותר בהסטוריה של ה-Tree Sitters. שומרי העצים נקטו בכל פרובוקציה אפשרית, ואפילו הצטלמו בעירום מלא עם העצים, לפרוייקט אומנותי שצילם צלם מקומי (ראו: האתר של הפרוייקט, סרט על הפרוייקט, חוויות של מצטלם - מכיל תמונות קשות!). עד כמה שזה מפתיע, האוניברסיטה מספקת להם אוכל ומים כי היא אחראית לבריאותם בזמן שהם מתבצרים בשטחה!

כשאנחנו הגענו לברקלי, רוב עצי האלון כבר היו מותשים מהמאבק. היו מספר עצים עם "מחנות" עליהם, ושאר העצים היו מיותמים מענפים, ומוקפים בגדרות. סוף סוף, אחרי דיונים משפטיים ארוכים, ביום שישי האחרון התחילו בכריתת העצים. כרתו את רובם במהלך הסופ"ש, אך רק היום הצליחו לפנות את אחרון הלוחמים. זה ארוע חדשותי רציני מאד, האזור היה מוקף מאות שוטרים, כ-20 ניידות טלויזיה וכמה מסוקים שצילמו מהאויר.

הנה סיקור לדוגמה.

שומרי עצים מתבצרים על עץ:
פה הוא עושה שכיבות שמיכה. טוב, הוא חי על העץ כבר שנתיים...כך נראה המחנה:כרזות במחנה:ניידת טלויזיה:
שוטרים בין גדרות:

את הפינוי האחרון ראיתי בטלויזיה, בשידור חי.

שני המתבצרים האחרונים, על ראש העץ, בשיחה עם שוטרים:
אחד יורד (יחף):
האחרון שנשאר צובר דקות תהילה אחרונות מול מצלמות הטלויזיה:
המתבצר האחרון מגיע לרמפה שהמשטרה בנתה על העץ ונעצר מיד, כמו כל קודמיו:

ואולי בשבוע הבא המדרכה תחזור לרשות הרבים...
Print Friendly and PDF